Post

Zimna woda...zdrowia doda?

 

Jeśli pływanie na wodach otwartych to tylko latem? Morsowanie to nic innego jak dziwna i niebezpieczna fanaberia?

Nic bardziej mylnego! Wbrew przerażeniu obserwatorów, zimowe zanurzenie niesie za sobą wiele korzyści zdrowotnych i...może być przyjemne.

W wyniku wielu przeprowadzonych badań udowodniono, że cykliczne wchodzenie do zimnej (8-11 stopni lub mniej) i lodowatej wody (mniej niż 4 stopnie) ma zbawienny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu w tym:

  1. Zwiększa odporność organizmu.
  2. Zahartowuje ciało
  3. Poprawia wydolność układu sercowo-naczyniowego.
  4. Poprawia krążenie, wspomaga lepsze ukrwienie skóry.
  5. Przyspiesza regenerację i odżywienie organizmu.
  6. Pomaga przy chorobach dermatologicznych i alergicznych
  7. Pomaga w redukcji cellulitu i tkanki tłuszczowej

Jak zacząć?

Zdecydowanie od 15 - 20 minutowej  rozgrzewki w postaci gimnastyki czy truchtu. UWAGA! Nie wystarczy rozgrzać się ciepłą herbatą czy kawą.

W czym ?

Wielu morsujących nie wyobraża sobie, aby wejść do wody bez czapki, rękawic czy butów neoprenowych. Jednak są tez zwolennicy kąpieli bez żadnych "ocieplaczy", za to trwających nieco krócej.

Jak szybko i jak długo?

Do wody najlepiej wchodzić spokojnym ale systematycznym krokiem. Nie biegiem!

Czas pobytu w zimnej wodzie jest sprawą indywidualną. Może być zależny zarówno od stażu morsa jak i warunków pogodowych. Niektórzy spędzają w niej 2 minuty, inni 20. Pamiętajmy, że morsowanie to nie zawody i należy słuchać własnego organizmu.

Co po wyjściu?

Krótka aktywność fizyczna i szybkie ubranie się w ciepłe i suche rzeczy. Należy pamiętać, że po wyjściu z wody mamy dla siebie tzw. złote pięć minut, podczas których organizm nie odczuwa jeszcze chłodu. Potem, gdy nie zdążymy się ubrać, może nas spotkać przykra niespodzianka i możemy mieć problem np. z zasznurowaniem butów. Po wszystkim warto napić się czegoś gorącego.

Podsumowując:

Chcesz zostać morsem? Przestrzegaj tych kilku zasad:
1. Przebadaj się u lekarza, aby wykluczyć schorzenia kardiologiczne.
2. Nie kąp się sam/a. Skorzystaj z towarzystwa doświadczonych morsów.
3. Przed lodowatą kąpielą koniecznie przeprowadź porządną rozgrzewkę.
4. Nie bij rekordów czasowych przebywając w wodzie, początkującym wystarczy kilka sekund.
5. Zabierz ze sobą ciepłe ubranie na zmianę i gorącą herbatę w termosie.

Do zobaczenia w wodzie! :)

Wróć